Inkassoverksamhet för hjälp med inkasso

När en faktura går över tiden utan någon betalning i sikte så får man börja med påminnelser. En del företag är generösare än andra vad gäller försenade betalningar och det kan handla om flera påminnelser innan saken går vidare till inkasso för tuffare metoder. Ingen tycker att det är trevligt med inkassoåtgärder men om man jämför detta med nästa steg vilket är Kronofogden så kan man ändå se att det fortfarande rör sig om något som de flesta föredrar framför betalningsanmärkning och utmätning. Det är förstås viktigt att välja seriösa kunder men förseningar kan uppkomma och då kan det ändå bli så att man får anlita en inkassoverksamhet för att något ska hända.

När är det dags för inkassoåtgärder?

När man ska ta till med inkasso är en fråga om den egna arbetsmetoden och vilken kund det handlar om. Om man vet att kunden brukar betala med viss försening så behöver man ju inte rusa för att vidta inkassoåtgärder vilket kan leda till att man förlorar kunden men samtidigt så måste man ju få in pengar för att driva verksamheten vidare. För de flesta så är det bäst att ha klara och tydliga regler för hur många påminnelser man skickar innan man skickar ärendet vidare till ett inkassobolag. För mindre företag så är det ju oftast så att man har en närmre relation till sin kund och då får man ju ganska snabbt information om varför betalningen dröjer, och man kan kanske arrangera med ett nytt betalningsdatum hellre än att lägga ner tid och kraft på påminnelser.

Outsourcing av fakturor

Ännu enklare är att anlita ett factoringbolag som tar hand om ens fakturor. Man kan sälja fakturor och låta factoringtjänsten skicka påminnelser och gå vidare med inkasso då detta blir nödvändigt. Det här är en tjänst som kostar men om man ser på hur mycket tid man sparar på att slippa arbetet med påminnelser och inkassoåtgärder så kan det ändå vara väl värt att betala för hjälpen. Dessutom så får man ju pengarna på en faktura direkt från factoringbolaget, detta oavsett om kunden har betalat eller inte.